b_300_0_16777215_00_images_IMG_20220615_193018.jpg

 

دکتر زیویار با حضور در مراسم تجلیل از کشاورزان نمونه از زحمات این قشر زحمتکش تشکر و قدردانی کرد . 

 

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری لرستان، مراسم سی و ششمین دوره معرفی و تجلیل از برگزیدگان ملی و استانی بخش کشاورزی استان با حضور دکتر زیویار استاندار لرستان، دکتر شاهرخی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه خرم آباد، معاون هماهنگی امور اقتصادی، مدیران ستادی استانداری لرستان و جمعی از مسئولین استانی برگزار شد .

 

استاندار لرستان با اشاره به توفیق حضور در جمع کشاورزان هم استانی گفت: کشاورزی یک شغل مقدس، جهادی و ارزشمند است که ماحصل زحمات و اقدامات در این حوزه منجر به تولید و آبادانی می‌شود . 

 

دکتر زیویار اظهار داشت: وجه دیگر قداست در حوزه کشاورزی، اثرات و برکات آن در زندگی مردم است که وظیفه تأمین مایحتاج غذایی مردم و مصرف را بر عهده دارد و آبادانی و توسعه نیز در کنار سایر مزیت های کشاورزی از دیگر وجوه مقدس این حوزه به شمار می رود .

 

وی ادامه داد: کشاورزی شغلی جهادی است که در طول دوران مقدس انقلاب اسلامی به وضوح پیشرفت های بسیاری را در این زمینه شاهد بوده ایم و به نوعی نام « سازمان جهاد کشاورزی » برگرفته از رسالت مقدس آن است . 

 

نماینده عالی دولت در استان لرستان با اشاره به اینکه کشاورزی پیشه ای ارزشمند است و سختی های مختص به خود را دارد، بیان داشت: لرستان قریب به ۲/۸ میلیون هکتار وسعت دارد و از این حیث ۱/۷ مساحت کشور را به خود اختصاص داده و حدود ۷۵ درصد از آن شامل جنگل ها، کوه ها، مراتع و منابع طبیعی می شود که قابلیت چندانی برای کشاورزی ندارد و در کل فقط حدود ۷۸۰ هزار هکتار زمین دارای شرایط کشاورزی در استان وجود دارد . 

 

دکتر زیویار با بیان اینکه که کمتر از یک چهارم زمین های کشاورزی استان آبی هستند افزود: علیرغم آنکه در استان به صورت تقریبی ۵۵۰ میلی متر بارندگی سالانه ثبت می‌شود اما با توجه به کمبود در زیرساخت ها برای استفاده بهینه از این ظرفیت خدادادی، کمتر از ۲۰۰ میلی متر از این نزولات در استان قابل برداشت است و این در حالی است که به طور میانگین سالانه حدود ۴۰۰ میلیون مترمکعب آب برای کشاورزی در استان مورد نیاز است . 

 

وی یادآور شد: علیرغم تمامی مشکلات و با همه این اوصاف، استان لرستان در بخش کشاورزی، دامپروری و زیر بخش های آن ها در کشور دارای جایگاه است و سالانه کشاورزان و تولیدات آنها به عنوان نمونه در کشور معرفی می‌شوند. 

 

استاندار لرستان گفت: در لرستان به طور میانگین سالانه حدود سه میلیون تن محصولات زراعی و دامی و فرآورده های آنها در قالب شیر، مرغ، گوشت، میوه، ماهی، گندم، انجیر، انار، زعفران و سایر فرآورده‌ها تولید می شود و از این حیث لرستان در رتبه های بالای کشور حضور دارد .

 

دکتر زیویار تصریح کرد: لرستان در بحث تولید حبوبات، انجیر سیاه، پرورش آبزیان در استان های غیر ساحلی و تکثیر ماهیان سردابی مقام اول و در تولید گردو مقام دوم کشور را به خود اختصاص داده که در نوع خود قابل تقدیر و ارزشمند است و لازم است این موفقیت ها به همه بخش ها تسری پیدا کند . 

 

وی در ادامه اظهار کرد: برای توسعه و رونق در تولید به ویژه در بخش کشاورزی بسیار مهم است با پرهیز از روش های سنتی و کم بازده به سمت بکارگیری روش های نوین حرکت کنیم و در این راه نیازمند انجام کارهای تحقیقاتی، علمی و استفاده از تجارب موفق هستیم . 

 

استاندار لرستان تاکید کرد: نیازمند تحول در کشاورزی استان با در نظر گرفتن ظرفیت ها و مشکلات موجود هستیم و این تحول میسر نمی شود مگر با خواستن و در این راه افرادی که به عنوان الگو و نمونه انتخاب می شوند، می توانند به ایجاد تحول کمک‌ کنند . 

 

دکتر زیویار خاطرنشان کرد: در سفر اخیر رئیس جمهور محترم به لرستان نگاه ویژه ای به بخش کشاورزی شده و این موضوع در مصوبات سفر به خوبی گنجانده شده است و با توجه به اختصاص اعتبار حدود یک هزار میلیارد تومانی، دولت سیزدهم به طور جد به دنبال رفع محرومیت از مناطق محروم و ایجاد شرایط برای رونق تولید و سرمایه گذاری در حوزه های مختلف کشاورزی طی یک دوره زمانی سه الی چهار ساله است .

 

 

 🇮🇷 اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری لرستان

 

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید