پس از گذشت بیش از دو سال از عمر دولت سیزدهم و اقدامات عمده ای که در حوزه های مختلف از جمله عمرانی، اقتصادی، فرهنگی، آموزشی و ... درکشور انجام شد، با دستور رئیس جمهور و در جریان سفر دوم به استان چهارمحال بختیاری، قرارگاهی با رویکرد اشتغال زایی در شش استان زاگرس نشین تشکیل شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری لرستان، این قرارگاه یک فرصت مناسب است که با بهره گیری از ظرفیت وزارت های تاثیر گذار در امر توسعه و اشتغال بخشی از عقب افتادگی های این استان ها از جمله لرستان جبران شوند.


هر چند توقع نمی رود که اقدامات آتی این قرارگاه مشکلات شش استان مذکور را به طور کامل مرتفع کنند اما می توان انتظار داشت، درصد قابل توجهی از عقب افتادگی ها جبران و مسیر توسعه، تولید، اقتصاد و نهایتا اشتغال در آنها هموارتر شود.

در این بین استانی بیشتر از این فرصت بهره خواهد برد که علاوه بر این که نیازهای خود را به خوبی شناسایی کند بتواند از همان ابتدا برنامه ها و پیشنهادهای خود را مکتوب ارائه دهد.

استاندار لرستان در اولین جلسه ی این قرارگاه که به ریاست معاون اجرایی رئیس جمهور برگزار شد، مطالبات و پیشنهادهای مدونی را ارائه کرد که  می تواند بهره گیری استان از این فرصت  را گامی جلوتر ببرد.

فرهاد زیویار در اولین قدم،  استفاده از ظرفیت هلدینگ ها و واحدهای اقتصادی زیر مجموعه ی وزارت کار را برای توسعه ی بخش های تولیدی و اشتغال استان به ویژه در حوزه ی کشاورزی و دامپروری هدف گذاری کرده و در جلسه با وزیر کار، ضمن ارائه این برنامه ها توانست ضمن کسب  موافقت وزیر  برای   سفر به لرستان ،زمینه  تصویب بسته ی  تحولی پیشنهادی را تسریع کند.

در بسته ی پیشنهادی استاندار لرستان سه رویکرد شامل توسعه ی بخش های اقتصادی استان که زیر مجموعه ی هلدینگ های وزارت کار هستند، دخالت این هلدینگ ها برای سرمایه گذاری های جدید در استان و تامین نیازمندی های زیر مجموعه های وزارت کار در استان از جمله بهزیستی، تامین اجتماعی، صندوق بازنشستگی، شیر پگاه، درمان تامین اجتماعی و ... در نظر گرفته شده است.

ماحصل این پیگیری ها به جلسه  چهارشنبه بیست و دوم آذرماه ختم شد،شاهد حضور معاون اشتغال وزیر کار و نمایندگان هلدینگ ها، واحدهای اقتصادی، بانک ها، صندوق ها و دستگاه های تابعه ی این وزارت در استان برای پیگیری و بررسی بسته ی پیشنهادی استاندار لرستان شد.

ایجاد کشت و صنعت کوهدشت با سرمایه گذاری هلدینگ شستا؛

b_300_0_16777215_00_images_1401_1_Untitled-1.jpg
در جلسه ای که چهارشنبه بیست و دوم آذرماه به منظور بررسی بسته ی پیشنهادی استاندار لرستان به وزارت کار، با حضور معاون اشتغال وزیر کار، نماینده ولی فقیه در استان، استاندار لرستان، معاونین اقتصادی و عمرانی استاندار، نمایندگان هلدینگ ها، واحدهای اقتصادی، صندوق ها، بانک ها و دستگاه های زیر مجموعه وزارت کار و همچنین مدیران دستگاه های اجرایی ذیربط برگزار شد، پیشنهادهایارائه شده  به هلدینگ شستا و نحوه ی سرمایه گذاری این مجموعه ی اقتصادی بررسی شد.

در این راستا پیشنهاد مجموعه ی دولت در استان مبنی بر ایجاد مجتمع کشت و صنعت در شهرستان کوهدشت، با موافقت نماینده ی شستا مواجه شد.

براین اساس معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مکلف شد تا پایان سال طرح ایجاد این مجتمع کشت و صنعت را شامل زمین لازم برای ساخت(دست کم ۵۵ هکتار) و زیر ساخت های لازم از جمله جاده ی دسترسی، آب،برق،گاز،امکانات مخابراتی و ... تدوین و به هلدینگ شستا ارائه دهد تا پس از بررسی آن در سال آینده کلنگ زنی شود.

 این هلدینگ طرح توسعه ای ۵ واحد تولیدی و مخابراتی از جمله داروسازی اکسیر بروجرد، زاگرس دراگ، گاوداری شش هزار راسی دلفان، زاگشیر، آهک دورود و ایجاد خط اینترنتی فایوجی در شهرستان های خرم آباد، دورود، بروجرد،الیگودرز و دلفان را با اعتباری بالغ بر ۱۰۰۰میلیارد تومان را در دستور کار قرار داد.

هلدینگ شستا همچنین ابراز آمادگی خود را برای سرمایه گذاری در بخش معادن غیر فلزی در شهرستان های دارای ظرفیت از جمله پلدختر، کوهدشت، رومشگان و چگنی را اعلام کرد.

بهره مندی استان لرستان از منابع ملی تبصره "۱۸" قانون بودجه

معاون اشتغال وزیر تعاون و کار در این جلسه بر استفاده از منابع ملی تبصره "۱۸" قانون بودجه تاکید کرد.

در این راستا محمود کریمی خواستار مکاتبات لازم با وزیر کار شد که با اولویت طرح های اقتصادی ویژه و کلان از اعتبارات این منابع ملی برای توسعه در لرستان استفاده شود.

وی بر حمایت تسهیلاتی بانک های رفاه و توسعه و تعاون از طرح های اقتصادی استان تاکید کرد.

کریمی همچنین مبلغ ۵۰۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات منابع داخلی بانک های رفاه و توسعه و تعاون را برای کسب و کارهای کوچک به پیشنهاد اداره کل تعاون و کار لرستان اختصاص داد.

وی تصریح کرد که قطعی شدن پرواز خرم آباد به مشهد و همچنین پیگیری برای برقراری پرواز خرم آباد به نجف اشرف توسط شرکت هواپیمایی چابهار را در دستور کار قرار خواهد داد.

گزارشهای دستگاه های زیر مجموعه وزارت کار برای افزایش امکانات و خدمات در لرستان

در این جلسه نمایندگان بهزیستی کشور، درمان تامین اجتماعی، صندوق روستائیان و عشایر گزارشاتی از درخواست های مجموعه ی تابعه خود در استان و میزان تحقق آنها در سطح مدیریت ملی ارائه دادند.

بر این اساس میزان اعتبارات و خدمات مورد درخواست  لرستان افزایش پیدا خواهند کرد.

شعبه ی بانک توسعه و تعاون در دلفان راه اندازی می شود

معاون امور استان های بانک توسعه و تعاون کشور در این جلسه از پیگیری برای تاسیس شعبه ی دلفان این بانک خبر داد.

صیاد رحمانپور همچنین اعلام کرد تاسیس شعبه ی سوم این بانک در خرم آباد در دستور کار قرار دارد.

وی خواستار حمایت ها و مکاتبات استاندار لرستان برای تسریع در این روند شد.

برگزاری دو جلسه تخصصی در وزارت کار برای تحقق درخواست های درمان تامین اجتماعی و اداره کل کار لرستان

معاون اشتغال وزیر کار در این جلسه از برگزاری دو جلسه تخصصی در وزارت کار برای پیگیری و تحقق درخواست های دو اداره کل درمان تامین اجتماعی و تعاون و کار لرستان خبر داد.

در این جلسات با حضور معاون وزیر کار،مدیران درمان تامین اجتماعی کشور و استان و همچنین مدیر کل تعاون و کار لرستان درخواست های این دو دستگاه بررسی و در جهت تحقق آنها تصمیم گیری خواهد شد.

استفاده از ظرفیت های سایر وزارت ها در دستور کار استاندار لرستان

آنچه که مسلم است بهره مندی از امکانات و ظرفیت های اقتصادی وزارت کار تنها بخشی از برنامه های توسعه ای مجموعه ی دولت در استان با محوریت استاندار لرستان در راستای قرارگاه اشتغال زایی استان های زاگرس نشین می باشد.

با تحقق بسته ی پیشنهادی زیویار با سفر قریب الوقوع  وزیر کار به استان و به دنبال آن استفاده از ظرفیت های سایر وزارت ها با پیگیری های استاندار می توان انتظار داشت تا پایان دولت سیزدهم تحولات قابل توجهی در هموار کردن مسیر توسعه و اشتغال استان به وجود آید.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید