b_300_0_16777215_00_images_1401_1_photo_2023-12-07_23-07-25.jpg 

 

مراسم روز دانشجو با حضور استاندار لرستان برگزار شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل استاانداری لرستان، این مراسم پانزدهم آذرماه در دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم آباد و با حضور فرهاد زیویار در بین دانشجویان برگزار شد.

در این مراسم نمایندگان دانشجویان در قالب تشکل های دانشجویی سوالات، دغدغه ها و مطالبات خود را از استاندار لرستان مطرح کردند.

نمایندگان بسیج دانشجویی، تشکل های اسلامی سیاسی، کانون های فرهنگی، بانوان دانشجو و هیئات مذهبی دانشجویی در این نشست سوالات خود را عنوان کردند.

وضعیت انتصابات مدیران، مصوبات سفر رئیس جمهور، میزان بودجه استان و رده بندی کشوری آن، وضعیت پروژه های سد معشوره، راه آهن و بیمارستان نیایش،وضعیت جاده ی خرم آباد به پلدختر،احیای واحدهای صنعتی، وضعیت زمین پادگان ۰۷ خرم آباد و مراکز گردشگری مهم ترین عناوین مطرح شده در مطالبات دانشجویان بودند که فرهاد زیویار به آنها به صورت شفاف پاسخ داد.

در این مراسم معاون سیاسی امنیتی استاندار و مدیران کل سیاسی، بازرسی، حوزه ی استاندار، حراست و روابط عمومی وامور بین الملل استانداری، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و مسئول دفتر نهاد رهبری در این دانشگاه و روسای دانشگاه های پیام نور و جامع علمی کاربردی استان نیز در بین جمع انبوه دانشجویان حضور داشتند.

مقابله با استبداد و نظام سلطه اصالت دانشجو است

استاندار لرستان در بخش اول صحبت هایش در مراسم روز دانشجو به تشریح حوادث ۱۶ آذر سال ۱۳۳۲ و شهادت سه تن از دانشجویان دانشگاه تهران که سالروز آن با عنوان روز دانشجو نامگذاری شده است، پرداخت و گفت: مقابله با استبداد و نظام سلطه اصالت دانشجو است.

فرهاد زیویار حوادث بیش از یک قرن گذشته کشور از جمله جنگ ایران با انگلیس و روس، تحریم تنباکو، نهضت مشروطیت، نهضت نفت، قیام ۱۵ خرداد، حوادث روز دانشجو و انقلاب اسلامی ایران را به هم متصل برشمرد و در مورد جایگاه دانشجویان در این زمان، عنوان کرد: دانشجویان ما برای اهداف بزرگ جان خود را فدا کردند.

وی ادامه داد: دانشجو نسبت به حق کشورش و عدالت خواهی ساکت ننشسته و ما امروز این گونه دیدگاه و حرکت را گرامی می داریم.

مشقات دولت سیزدهم در زمان شروع و اقدامات جهادی برای جبران

فرهاد زیویار در ابتدای بخش پاسخ به سوالات دانشجویان به سختی ها و مشکلات دولت سیزدهم در زمان شروع به کار اشاره کرد و گفت: بدترین شرایط کشور در زمان شیوع کرونا، بدهی چندصد هزار میلیارد تومانی دولت و خالی بودن خزانه مهم ترین مشکلاتی بود که در زمان شروع دولت با آن مواجه بودیم که با اقدامات جهادی بخش زیادی از آن جبران شد.

وی ادامه داد: اقدام بزرگ تولید واکسن و واکسیناسیون حداکثری کرونا با تمام مشکلات کشور باعث کنترل این بیماری شد که به واسطه ی حرکت های جهادی دولت سیزدهم شکل گرفت.

استاندار تصریح کرد: در شرایطی که به خاطر تحریم های ناجوانمردانه مشکل عدم فروش نفت فشار مالی زیادی را متحمل دولت می کرد اعتماد بنفس و پیگیری های فراوان در دولت مردمی تا حدود زیادی بر این مشکل فائق آمد و زمینه ی مقاومت اقتصادی را فراهم کرد. 

زیویار در ادامه در مورد سوالی مبنی بر علت کمبود بودجه ی استان نسبت به سایر استان ها، اظهار کرد: تا قبل از دولت سیزدهم بودجه ی مصوب استان برای پروژه های عمرانی تنها ۲۰ میلیارد تومان بود که در این دولت به عدد ۱۵۰۰ میلیارد رسید و این مصداق یک جهش است.  

وی تصریح کرد: توزیع بودجه به استان ها به نسبت مساحت و جمعیت آنها محاسبه می شود و از این حیث لرستان در جایگاه شانزدهم قرار دارد.

استاندار افزود: با این وجود ما در دولت سیزدهم به لحاظ بودجه دوازدهم هستیم و از حد تعریف شده تخصیص بودجه ۴ پله بالاتر هستیم و با این تفاسیر چیزی از حق بودجه ای استان تضییع نمی شود.

زیویار با اشاره به ۱۵۰۰ پروژه ی نیمه فعال استان در ابتدای دولت که عمده ی آنها زیر ۵۰ درصد رشد داشتند و بسیاری از آنها امکان فعال شدن را نداشتند، گفت: اولویت دولت سیزدهم تکمیل پروژه های نزدیک به ۷۰ درصد پیشرفت است و با توجه به شرایط خاص پروژه های لرستان که به ندرت به این عدد نزدیک بودند در سفر اول رئیس جمهور اعتبارات ویژه ای به ترتیب اولویت به تصویب رسید. 

وی تکمیل ورزشگاه ۱۵ هزار نفری خرم آباد را یکی از پروژه های اولویت دار در سفر اول رئیس جمهور معرفی کرد و عنوان کرد: با اعتباراتی که به این پروژه تخصیص داده شد این ورزشگاه آماده ی بهره برداری است.

ملاحظات در انتصابات اجتناب ناپذیر است

استاندار در خصوص سوال انتصابات سفارشی و دخالت برخی مسئولین از جمله نمایندگان در آنها، گفت: ملاحظات در انتصاب مدیران اجتناب ناپذیر بوده و در سطح مجلس، دولت و وزارت ها نیز دیده می شود اما با دخالت متفاوت بوده و ما اجازه ی دخالت نمی دهیم.

زیویار تصریح کرد: در انتصابات به ویژه داخل استان نمی توان نسبت به سلایق و انتظارات هم استانی ها بی تفاوت باشیم و می بایست همه جوانب را در نظر بگیریم.

وی در مورد استفاده از مدیران جوان ابراز کرد: کشور ما و به فراخور آن استان ما نیاز مبرم به مدیران جوان و انقلابی دارد اما این باید توام با کارایی باشد.

استاندار ادامه داد: علاوه بر این که جوان گرایی باید مدنظر قرار گیرد، تربیت مدیران و نیروی انسانی کارآمد برای ادوار آینده نیز ضروری است.

زیویار درباره ی تخلفات کاندیداهای انتخابات و لابی برخی مدیران با افرادی که شانس رای آوری بالا دارند، اظهار کرد: هیات بازرسی تمام تحرکات را زیر نظر دارد و اگر تخلفی انجام شود برخورد می شود، ضمن این که شما هم اگر مواردی را سراغ دارید گزارش کنید.

قبل از دامن زدن به اخبار دروغین و مخرب تحقیق کنیم

فرهاد زیویار خطاب به دانشجویان مطالبه گر، گفت: شایسته است قبل از دامن زدن به اخبار دروغین و مخرب که به ویژه در فضای مجازی شکل می گیرند،تحقیق کرده و حقیقت موضوع را از مراجع ذیصلاح جویا شویم.

استاندار به موضوع خبر کذب بازگشت ۱۰ هزار میلیارد بودجه ی استان اشاره کرد و عنوان کرد: این خبر کذب در شرایطی منتشر شد که کل بودجه ی استان در طول سال نصف این مبلغ نیز نمی شود.

وی تصریح کرد: بودجه ی برگشتی مربوط به اعتباری برای خرید ساختمان اداره کل امور مالیاتی بود که به دلیل جابجایی مدیر آن و قیمت های کاذبی که بنگاه های ساختمانی ایجاد کرده بودند برگشت خورد اما این اعتبار نه تنها ارتباطی به سایر حوزه های استان از جمله عمران و اقتصاد ندارد بلکه مجددا برای خرید ساختمان این دستگاه تخصیص پیدا خواهد کرد.

مصوبات سفر رئیس جمهور در استان ۶۰ درصد پیشرفت داشته اند

استاندار لرستان در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان در مورد میزان تحقق مصوبات سفر اول رئیس جمهور به استان، گفت: این مصوبات ۱۸۰ مورد بودند که معدل پیشرفت آنها حدود ۶۰ درصد می باشد.

زیویار در مورد جزئیات تحقق این مصوبات و زمان سفر دوم رئیس جمهور تصریح کرد: البته دهها مورد از این مصوبات محقق شده و به بهره برداری رسیدند اما وضعیت پروژه های کلان، تعامل سیستم مدیریت استان با معاونت اجرایی رئیس جمهور تعیین کننده ی زمان سفر دوم خواهد بود.

وی در ادامه آزادسازی حریم قلعه ی باستانی فلک الافلاک را یکی از پروژه های کلان در دست پیگیری قلمداد کرد و گفت: اوایل آذرماه دولت سازمان مدیریت و برنامه ریزی را مکلف کرد که اعتبار ۱۷۰ میلیارد تومان را برای این موضوع اختصاص دهند.

استاندار با اشاره به این که تا کنون دهها جلسه در سطح ملی و استانی برای به سرانجام رساندن این موضوع تشکیل شده است، ابراز کرد: در گذشته بنا بود ۶۹ میلیارد تومان برای آزادسازی به مجموعه های مستقر در حریم آن پرداخت شود که علیرغم این که بعد از گذشت مدتی بیش تر از این مبلغ نیز پرداخت شد به دلیل نرخ بالای تورم و کاهش ارزش مبلغ پرداختی آزادسازی کامل محقق نشد.

زیویار تاکید کرد: با این وجود دولت برای به سرانجام رسیدن آزادسازی حریم قلعه مصمم است ضمن این که از ابتدای دولت تا کنون ساختمان های زیادی را در حریم آن خریداری و تخریب کرده است.

توافقات اولیه برای رفع موانع پروژه سد معشوره انجام شده است

استاندار پروژه ی سد معشوره را یکی دیگر از پروژه های کلان استان برشمرد که چند ده هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و گفت: این پروژه نیز جزو مصوبات سفر اول رئیس جمهور است که البته موانع قانونی زیادی دارد، با این وجود با پیگیری های بیشمار توافقات اولیه برای رفع آنها انجام شده است.

زیویار ماده ی ۲۳ صدور مجوز ساخت این پروژه را مهم ترین مانع آن قلمداد کرد و عنوان کرد: دستگاه های زیادی باید برای ساخت این پروژه مجوز لازم را صادر کنند که محیط زیست مهم ترین آنها می باشد.

وی گفت: با پیگیری هایی که انجام شد در جلسه ی اواخر مهرماه امسال هیات دولت رئیس جمهور رئیس سازمان محیط زیست را ملزم به تسریع در صدور مجوز ماده ۲۳ کردند.

استاندار اظهار کرد: البته اختلاف نظرهایی در این مورد وجود دارد اما به زودی مشکلات این پروژه نیز مرتفع خواهند شد.

راه آهن و بیمارستان نیایش دو کلان پروژه دیگر که پیشرفت چشمگیری دارند

استاندار لرستان راه آهن دورود به خرم آباد و بیمارستان نیایش را دو کلان پروژه دیگر استان دانست که روند ساخت آنها کاملا فعال بوده و پیشرفت چشمگیری دارند.

زیویار در خصوص راه آهن گفت: این پروژه از موارد موکد رئیس جمهور است که در سفر اول ۱۲۰۰ میلیارد دلار برای آن تصویب شد.

وی با اشاره به صعب العبور بودن مسیر این پروژه گفت: هم اکنون ۱۷ کارگاه فعال در این پروژه مشغول فعالیت هستند.

استاندار با اشاره به وجود تونل های متعدد در مسیر این پروژه عنوان کرد:  یکی از دلایل پایین بودن درصد پیشرفت علیرغم فعالیت کارگاه های آن همین تونل ها هستند که روزانه ۳ متر تونل ایجاد می شود.

زیویار ادامه داد: اگر با همین روند فعالیت های پروژه تداوم داشته باشند سال آینده شاهد اتمام تونل ها خواهیم بود که تحول بزرگی در روند ساخت آن خواهد بود.

وی محل تخصیص اعتبار این پروژه را فروش نفت عنوان کرد و گفت: به دلیل تحریم های موجود تخصیص و جذب اعتبار پروژه بسیار مشکل است اما با این وجود نگذاشته ایم تعطیل بماند و همچنان فعال است.

استاندار همچنین قیاس راه آهن خرم آباد با سنندج را غیر منطقی تلقی کرد و تصریح کرد: زمان آغاز دولت سیزدهم راه آهن کردستان ۷۸ درصد پیشرفت داشته و تنها ریل گذاری و ساخت ایستگاه های آن باقی مانده بود در حالی که در لرستان کمتر از ۳۸ درصد پیشرفت داشته و کیلومترهای زیادی از تونل های بزرگ در مسیرهای صعب العبور از آن باقی مانده بود. 

وی افزود: راه آهن کردستان برای تکمیل تنها ۲هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داشت در صورتی که در لرستان بیش از ۵۰ هزار میلیارد اعتبار نیاز است.  

زیویار همچنین به رشد چشمگیر بیمارستان نیایش اشاره کرد و گفت: این پروژه از اواخر سال۹۴ تا ابتدای دولت سیزدهم تنها ۲۳درصد پیشرفت داشت که با روی کار آمدن دولت انقلابی و تخصیص اعتبارات لازم امروز شاهد پیشرفت ۶۰ درصدی آن هستیم.

وی ادامه داد: این پروژه با تمام توان در حال پیشرفت است و با این روال بسیار امیدواریم که تا پایان دولت سیزدهم به بهره برداری برسد.

احیای واحدهای نیمه تمام تولیدی در دستور کار دولت سیزدهم

فرهاد زیویار به احیای واحدهای متعدد تولیدی در دولت سیزدهم در لرستان اشاره کرد و گفت: واحدهای فراوانی در استان از ابتدای دولت تا کنون احیا شده اند که ماشین سازی لرستان، خودروسازی بروجرد و سیمان سفید ازنا از جمله مهم ترین آنها می باشند.

استاندار در مورد سوالی مبنی بر استفاده از نیروهای غیربومی در کشت و صنعت و پتروشیمی تصریح کرد: این مورد به هیچ عنوان واقعیت نداشته و بیش از ۹۰ درصد کارکنان آنها از افراد بومی استان هستند.

وی همچنین به پیشرفت آموزشی در استان طی دو سال اخیر اشاره کرد و گفت: در ابتدای دولت رتبه ی کنکور لرستان در کشور سی ام بود که امسال تا ۲۶ بالا آمدیم.

مشکلات زمین پادگان ۰۷ مربوط به قبل بوده اما پیگیریم که رفع شوند

استاندار لرستان مشکلات زمین پادگان ۰۷ را حقوقی و مربوط به قبل از دولت سیزدهم دانسته و گفت: تا کنون بیش از ۳۰ جلسه را برگزار کرده و طرحی توسط شهرداری آماده شده که در آن مطالبات مردم لحاظ شده است.

زیویار عنوان کرد: تمام تلاش ما بر این است که در مذاکرات پیشرو مطالبات مردم محقق شوند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید