استاندار لرستان گفت:
زیبا‌ترین جلوه‌های بعد بحران حس اعتماد و همکاری اجتماعی بود که بین مردم و دولت موج می‌زد.

به گزارش روابط عمومی استانداری لرستان، دکتر سید موسی خادمی در بیست و دومین اجلاس روسای دانشگاه های سطح یک کشور با موضوع بررسی مناطق سیل‌زده که در دانشگاه لرستان برگزار شد، ضمن تبریک روز معلم با بیان اینکه همه دستگاه های استان برای همکاری و ارائه اطلاعات لازم آمادگی کامل را دارند، اظهار کرد: سیل در لرستان از زوایای مختلفی قابل تحلیل است، اما از زیبا‌ترین جلوه‌های بعد بحران حس اعتماد و همکاری اجتماعی بود که بین مردم موج می‌زد.

وی ادامه داد: تحلیل‌های مختلفی که در این سالها  مبنی بر تمایل جامعه به سمت رخوت و ایجاد حس بی اعتمادی در بین مردم و دولت می‌شد، این جریان نشان داد این‌چنین نیست.

 استاندار لرستان به حکم رئیس محترم جمهور مبنی بر ماموریت دانشگاه های سطح کشور در راستای بررسی ابعاد سیل به صورت علمی اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از جنبه‌های با اهمیت این موضوع تاکید رئیس جمهور بود، امیدواریم بتوان به یک نتیجه خوب و لازم در این زمینه برسیم.

 وی بیان کرد: توانایی استان در کنار طبیعت به‌همراه توپوگرافی، کارهای درست انجام نشده و اقدامات نادرست انجام شده در گذشته روی هم‌رفته باعث ایجاد یک فاجعه به نام سیل شد.

دکتر خادمی تصریح کرد: بخش طبیعی این قصه یک عامل استثنایی و منحصر بود که نسبت به دیگر عوامل برجسته‌تر بود، آن‌هم عبور حجم آب بیش از ۶ هزار مترمکعب بر ثانیه در آن لحظه از پلدختر بود.

 وی ادامه داد: عبور این حجم در آمار ۵۰ ساله امور آب سابقه نداشته و با روش‌های علمی نیز که محاسبه شده دوره بازگشت آن را هزار ساله دانسته‌اند، از طرفی نیز تجربه مردم و جاده تاریخی که بیش از هفتاد سال از آن می‌گذرد این موضوع را تایید می‌کند.

 استاندار لرستان به عوامل دیگر سیل مانند پرباران بودن استان و شیب تند بیشتر مناطق اشاره کرد و افزود: حدود ۱۲ و نیم میلیارد متر مکعب در سال حجم خروجی آب از لرستان است، این در حالیست که بیش از ۸۰ درصد خروجی آبی به سرشاخه‌های کرخه و کارون سرریز می‌شود تولیدی استان است.

 وی با اشاره به اینکه حجم سدهای کشور حدود ۵۰ میلیارد متر مکعب آب است، خاطرنشان کرد: حجم سدهای استان با این ظرفیت تولید آب فقط ۲۰۰ میلیون متر مکعب است.

 وی گفت: بنابراین به موضوع سد که می‌تواند نقش مهمی در تنظیم سیلاب داشته باشد توجهی نشده است.

دکتر خادمی تصریح کرد: اجرا نشدن طرح های آبخیزداری، ساخت و سازهای غیر مجاز و غیرفنی و نبودن مهندسی رودخانه از دیگر عوامل موثر در بروز این سیل بود.

  مقام عالی دولت در استان گفت: اگر این برداشت را داشته باشیم که این اقدامات سال‌های گذشته انجام می‌شد اکنون شاهد خسارات نبودیم، اعتقاد دارم که این شدت سیل خساراتی را به‌همراه دارد.

 استاندار لرستان با بیان اینکه قبل از این بحران تمهیداتی اتخاذ شد، خاطر نشان کرد: تخلیه منازل مسکونی در مسیر سیل، افزایش ارتفاع دیواره‌های کنار رودخانه با نیوجرسی و یا کیسه های شن، دادن چادرهای هلال احمر و آمادگی برای ایجاد اسکان موقت در اکثر روستاها قبل از سیل و اطلاع رسانی به موقع باعث شد تلفات جانی ناشی از سیل را نداشته باشیم.

 وی اظهار کرد: همه امکانات زیرساختی و تاسیساتی استان مانند آب، برق، گاز، فیبر نوری، خط اتیلن غرب، خط لوله‌ها مخابراتی و نفتی که از حاشیه رودخانه عبور می‌کرد،
آسیب جدی وارد شده است.

 دکتر خادمی بیان کرد: علاوه بر این تاسیسات کشاورزی، ۵۰۰ ایستگاه پمپاژ و بسیاری از پل‌های این مسیر تخریب شد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه پل‌های موقت ساحلی خرم‌آباد حجم زیادی از ترافیک را کنترل می‌کرد، برای مقابله با سیل تخریب شدند.

وی گفت: امیدواریم با استفاده از همه ظرفیت‌های کشور بتوانیم به نتایج لازم برسیم تا این مناطق به وضعیت عادی زندگی خود برگردند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید