b_300_0_16777215_00_http___lorestan-news.ir_images_97_100.jpgبه گزارش روابط عمومی استانداری لرستان، احمدمرادپور معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار لرستان در سخنان پیش از خطبه نماز جمعه این هفته در جمع نمازگزاران خرم آبادی ضمن تقدیر و تشکر از آيت الله ميرعمادي نماينده ولي فقيه در استان گفت: کشور ما يک کشور حادثه خيز است، اگر به زلزله هاي گذشته نظير زلزله بم که در ۵دي سال ۱۳۸۲منجر به کشته و زخمي شدن بيش از ۷۰هزار نفر اشاره کنيم، نشان از زلزله خيز بودن کشور دارد.
وی عنوان کرد: زلزله سال ۱۳۸۵در لرستان باعث کشته شدن ۶۳نفر و مجروح شدن بالای یکهزار و ۴۰۰نفر شد.
مرداپور با بیان اینکه تا این لحظه ۹۰۰گسل با ۴۰هزارکیلومتر معادل کره زمین در کشور شناسایی شده، یادآورشد: سالانه بيش از يکهزار ميليارد تومان خسارات ناشي از بلايايي طبيعي در کشور است.
وی افزود: سالانه بیش از یکهزار زلزله در کشور ثبت شده که از این تعداد ۲۴۰مورد بالای ۴ریشتر بوده و بطور متوسط هر ۱۰سال یکبار زلزله ای بالاي ۶ ريشتري در کشور به وقوع پيوسته و خسارات جاني و مالي زيادي به دنبال داشته است.
وی همدلی بین مردم، دستگاهها و مسئولان را مهم برشمرد و گفت: در استان لرستان ۲۹۸۵ روستای دارای سکنه وجود دارد که از این تعداد ۱۵۹۰ روستا بالای ۲۰ خانوار هستند.
 مرادپور با بیان اینکه ۱۷۳ هزار خانوار روستایی در ۱۵۳ هزار مسکن روستایی زندگی می کنند، يادآور شد: از اين تعداد تاکنون ۱۰۴ هزار مسکن روستايي مقاوم سازي، نوسازي و بازسازي شده اند.
وی افزود: باید تلاش شود که مابقی واحدهای نامقاوم روستایی مقاوم سازی و نوسازی شوند.
 معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار لرستان در ادامه خاطرنشان کرد: انتظار ما از روستاییان عزیز این است که از تسهیلات بازسازی و مقاوم سازي منازل روستايي که توسط بنياد مسکن انقلاب اسلامي پرداخت مي‌شود، استفاده کنند، تا شاهد مقاوم سازي واحدهاي روستايي در برابر حوادث و بلاياي طبيعي نظير سيل و زلزله باشيم.
 مرادپور تصریح کرد: ۳۵۰ هزار نفر یعنی ۳۵ درصد از جمعیت شهری استان لرستان در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد زندگی می کنند.
 وی با بیان اینکه ۲۰۲۵ هکتار بافت فرسوده در استان لرستان وجود دارد، گفت: از این میزان ۳۵۰ هکتار بافت تاریخی، ۹۰۰ هکتار سکونتگاه های غيررسمي و ۷۷۵ هکتار بافت ناکارآمد هستند.
دکتر مرادپور گفت: ما در دولت های گذشته بحث مسکن مهر را داشته ایم که مبالغ هنگفتی جهت احداث مسکن های مهر در استان ها به ویژه لرستان هزینه شده، اما متاسفانه جانمایی مسکن مهر با مشکلاتي نظير عدم زيرساخت هاي مانند آب، برق، مخابرات، گاز و ... مواجه هستند.
وی افزود: اگر به جای مسکن های مهر احداث شده، بافت های فرسوده ساماندهی و بازسازی می‌شدند، قطعاً هم دارای زيرساخت‌هاي خدماتي نظير آب، برق، گاز و تلفن برخوردار بوده و هم منظر و سيماي شهرها تغييرات اساسي مي کردند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار لرستان گفت: برنامه دولت تدبیر امید در بحث بازآفرینی ۲۷۰۰ محله طی ده سال توسط ستاد بازآفریني در سطح کشور است که استان لرستان در اين زمينه ۹ محله در شهرستان‌هاي خرم‌آباد، بروجرد و دورود در دستور کار قرار گرفته است.
وی با اشاره به اینکه شهرستان‌های کوهدشت و الیگودرز نیز امسال برای بازآفرینی بافت‌هاي فرسوده در دستور کار قرار گرفته و مابقي شهرها در سال هاي آينده نيز در دستور کار بازسازي بافت هاي فرسوده قرار مي گيرد.
 مرادپور عنوان کرد: دولت این اجازه را به استاندار محترم داده که زمین هایی که مالکیت دولتی را در بافت‌های فرسوده دارند، به عنوان شروع کار در بحث باز آفریني در اختيار توسعه گران قرار دهند، تا بتوانيم کار ساخت و ساز مسکن اميد در بافت هاي فرسوده را آغاز کنيم.
 وی افزود: باید تلاش کنیم که از این فرصت ستاد بازآفرینی برای بازسازی بافت هاي فرسوده شهرهاي استان حداکثر استفاده را ببريم.
 مرادپور در ادامه به مشکلات سیلابی بودن دو شهرستان خرم آباد و پلدختر اشاره کرد و گفت: با اجرای طرح‌های آبخیزداری می‌توانیم تا حدودي مانع بخشي از سيلاب هاي سطح شهر هاي استان لرستان به ويژه خرم آباد و پلدختر باشيم.
لازم به ذکر است، دکتر احمد مرادپور معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار لرستان امروز سخنران پیش از خطبه های نماز جمعه شهرستان خرم آباد در مصلای الغدیر بود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید