استاندار لرستان در مراسم یادواره ۱۱۱ شهید بخش بیرانوند خرم آباد گفت: فرهنگ ایثار و شهادت یکی از سنت های بشریت است.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری لرستان، دکتر فرهاد زیویار عنوان کرد: شهید فرهنگ‌ساز است و این فرهنگ یکی از موضوعات اساسی بشریت است.
وی ضمن تقدیر از برگزار کنندگان این یادواره، اظهار کرد: تعابیر و تعاریف متعددی در رابطه با شهید مطرح شده که یک تعبیر و عبارت معروف هست که شهید قلب تپنده تاریخ است.
استاندار لرستان ادامه داد: این تعبیر نشانه‌ای از زنده بودن شهید است که در قرآن به آن اشاره شده، شهید نه برای خودش و نه برای کشور و تاریخش مرگ ندارد.
دکتر زیویار با اشاره به اینکه شهید فرهنگ‌ساز است، بیان کرد: فرهنگ ایثار و شهادت یکی از موضوعات اساسی و سنت‌های بشر به حساب می‌آید، اگرچه باب شهادت در اسلام و انقلاب اسلامی ورق‌های زرینی به این ظرفیت اساسی برای بشر اضافه کرده است.
وی بیان کرد: شهادت وجوه مختلفی دارد، یک وجه آن به این موضوع برمی‌گردد که شهید قبل از اینکه شهید شود باید به درجه شهادت نائل شود، شهیدان بزرگوار همین خطه قبل از اینکه شهید شوند به درجه شهادت نائل آماده‌اند، یعنی به درک آن فداکاری و جان‌فشانی که برای کشورشان لازم است رسیدند.
استاندار تصریح کرد: ما شهیدان و ایثارگرانی داریم که الان زنده هستند، رزمندگان بزرگی مانند فرمانده لشکر ۸۴ و فرمانده لشکر ۵۷ حضرت ابوالفضل(ع) داریم که به این مرز و بوم کم خدمت نکردند.
دکتر زیویار ادامه داد: وجه دوم شهدا به یک وجه معنوی بر می‌گردد که در قرآن خیلی به آن اشاره شده است، شهید زنده است همه ما می‌دانیم، شهید رزق و روزی دارد یعنی بعد از شهادت نیز این کارش تا قیام قیامت در محضر خدا روزی‌خوار است، عملش به هیچ وجه ضایع نمی‌شود و مسرت و خوشحالی دارد و رحمت الهی و رستگاری را برای خودش به ارمغان آورده است.
وی تصریح کرد: وجه اجتماعی شهدا مقداری تکلیف ما را سنگین می‌کند، وجهی است که اثر آن در دنیا مشخص است، مجسم کنید اگر این شهیدان نبودند از ایران، لرستان و بخش بیرانوند چه چیزی باقی می‌ماند؟ پس این وجه دنیایی تکلیف ما را سنگین می‌کند.
استاندارادامه داد: شهدا می‌توانند برای ما در رزم و دفاع فرهنگ‌سازی کنند، شجاعت یکی از خصلت‌های ویژه به حساب می‌آید، اگر این نیم درصد شهیدان نسبت به جمعیت کشور نیز برای دفاع از مرزهای کشور نمی‌رفتند، در همه ادوار به ویژه در دوران انقلاب اسلامی از کشور چه چیزی باقی می‌ماند، از شناسنامه هویتی ما ایرانی، لرستانی، بیرانوندی و بیرانشهری بودن چیزی باقی نمی‌ماند.
دکترزیویار افزود: کار شهیدان تاریخ‌سازی، هویت‌سازی، حفظ کشور و نوامیس آن به حساب می‌آید، وظیفه ما این است که نسبت شهدا، ایثارگری‌ها و کار بزرگی که تیمسار بیرانوندها انجام دادند، ادای دِین کنیم.
وی تصریح کرد: شهید با مرگ خود پوشه‌ای را نمی‌بندد بلکه پوشه‌هایی را باز می‌کند که در این زمینه ما باید کار اساسی انجام دهیم.
استاندار بیان کرد: همه ما در هر نقطه از کشور که هستیم وظیفه داریم در رابطه با این موضوع تبیین داشته باشیم، اگر الان در کنار یکدیگر جمع شدیم می‌خواهیم این ظرفیت‌های خوب و خاص از شهدا را هم به خودمان و هم به جامعه‌ای که به یمن ایثارگری‌های این شهدا به دست آمده و حفظ شده گوشزد کنیم.
دکترزیویار تصریح کرد: امیدواریم چراغ این راه‌ برای ما همیشه روشن باقی بماند و به عنوان چراغ راهنما مورد استفاده قرار بگیرد.b_300_0_16777215_00_images_1401_photo_2023-03-13_11-40-55.jpg

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید