«سوالات کارت هوشمند ملی»


۱.من در حال حاضر کارت ملی خود را دریافت نکرده یا کارت ملی موقت دارم، آیا می توانم برای دریافت کارت هوشمند ملی اقدام کنم؟

بلی در صورتیکه واجد شرایط باشید با مراجعه به آدرس www.ncr.ir و تکمیل اطلاعات اقدام به ثبت نام کارت هوشمند ملی نمایید.

۲. آیا با دریافت کارت هوشمند ملی، شماره ملی جدید برای من در نظر گرفته خواهد شد؟

خیر. شماره ملی هر فرد عددی منحصر به فرد و ثابت بوده که با تعویض کارت، تغییر نخواهد کرد.

۳.شماره رهگیری خود را فراموش کرده ام. چگونه می توانم فرآیند ثبت نام خود را پیگیری نمایم؟

در صورت فراموشی کد رهگیری، با مراجعه به بخش «بازیابی کد رهگیری» در پورتال (www.ncr.ir) و وارد کردن شماره ملی و تاریخ تولد ، کد رهگیری خود را از طریق سیستم دریافت نموده و یا با شماره تلفن ۰۲۱-۶۶۷۱۰۲۷۰ تماس حاصل فرمایید.

۴.در هنگام ثبت نام، بخشی از اطلاعات را به اشتباه وارد کرده ام. آیا امکان تصحیح اطلاعات وجود دارد؟

در صورت درج اشتباه اطلاعات (شماره ملی ، تاریخ تولد و سریال شناسنامه ) در هنگام ثبت نام، با مراجعه به بخش « ویرایش ثبت نام قبلی» و وارد کردن شماره ملی و تاریخ تولد ، امکان ویرایش اطلاعات برای متقاضی وجود خواهد داشت. و در مورد اصلاح سایر اقلام اطلاعاتی درخواست بایستی در دفتر مربوطه ابطال شود تا امکان ویرایش مجدد فراهم گردد.

۵.در هنگام مراجعه به دفتر پیشخوان برای تکمیل ثبت نام و یا تحویل کارت چه مدارکی را باید همراه داشته باشم؟

ارائه اصل شناسنامه و رسید درخواست کارت هوشمند ملی ضروری می باشد.

۶.  در هنگام ثبت نام، تمامی اطلاعات را مطابق با مدارک هویتی خود (شناسنامه و کارت ملی) وارد کرده ام. پس از انجام پیش ثبت نام، برای رهگیری به وب سایت مراجعه و پیامی مبنی بر عدم مطابقت اطلاعات وارد شده با اطلاعات موجود در بانک اطلاعات هویتی ثبت احوال دریافت کرده ام. برای رفع این مشکل چه کاری باید انجام دهم؟

پس از اطمینان از صحت اطلاعات وارد شده مطابق مدارک هویتی جهت بررسی و رفع مشکل با در دست داشتن مدارک هویتی و شماره پیگیری پیش ثبت نام به نزدیکترین اداره ثبت احوال مراجعه نمایید.

۷.  برای تکمیل ثبت نام در دفتر پیشخوان نوبت گیری کرده ام، اما به دلایلی موفق به حضور در دفتر در تاریخ مقرر نشدم. حال برای تکمیل ثبت نام چه کاری باید انجام دهم؟

در صورت عدم مراجعه به دفتر در تاریخ مقرر، شما تا ۳ روز مجاز به نوبت گیری دوباره نخواهید بود. پس از گذشت این مدت، شما دوباره مجاز به نوبت گیری در دفتر پیشخوان خواهید بود.

۸.  کارت هوشمند ملی خود را گم کرده ام. برای دریافت کارت المثنی چه مراحلی را باید طی کنم؟

به نزدیکترین اداره ثبت احوال مراجعه نمایید.

۹.  هزینه صدور کارت هوشمند ملی چقدر است؟

هزینه هر قطعه کارت در سال ۹۵ مطابق تعرفه، ۲۰۰۰۰ تومان بوده و در هنگام ثبت نام به صورت الکترونیکی دریافت و به حساب خزانه واریز می شود ، لازم به ذکر است این هزینه بدون احتساب تعرفه های دفاتر پیشخوان خدمات دولت و پست می باشد. ( هزینه تکمیل ثبت نام در دفاتر پیشخوان خدمات دولت و پست حداکثر ۹۰۰۰ تومان و چنانچه تحویل کارت هم انجام دهند ۲۰۰۰ تومان جداگانه دریافت می نمایند.)

۱۰.  به دلایلی موفق به تکمیل فرآیند ثبت نام نشده و ثبت نام من ناتمام مانده است. آیا برای ادامه ثبت نام باید دوباره نوبت گیری کنم؟

چنانچه تکمیل ثبت نام شما ناتمام مانده و بیش از یک ماه از تاریخ مراجعه شما به دفتر گذشته باشد، باید دوباره از طریق پورتال(www.ncr.ir) اقدام به اخذ نوبت نمایید. در این شرایط، هنگام نوبت گیری دوباره، شما تنها مجاز به انتخاب همان دفتر پیشخوان خواهید بود.

۱۱.  آیا با دریافت کارت هوشمند ملی، کارت ملی کاغذی من باطل خواهد شد؟

بلی. کارت هوشمند ملی جایگزین کارت ملی کاغذی بوده و در زمان تحویل کارت هوشمند ملی، کارت کاغذی اخذ و ابطال خواهد شد.

۱۲.  جهت پیش ثبت نام کارت هوشمند ملی چه باید کرد؟

جهت پیش ثبت نام کارت هوشمند ملی به آدرس www.ncr.ir  مراجعه و اطلاعات فردی و خانوادگی موجود در فرم را ثبت و در صورت وجود نقص مجدداً در بخش ویرایش ثبت نام ، اقدام به ویرایش اطلاعات خود نمایید . پس از ثبت نهایی مراحل ثبت نام ، فیش مربوطه را بصورت الکترونیکی پرداخت و سپس اقدام به نوبت گیری جهت انجام مراحل بعدی نمایید.در صورت تکمیل مراحل و بروز خطا یا مشکل با شماره ۶۶۷۱۰۲۷۰ جهت راهنمایی تماس حاصل فرمایید.

«سوالات در خصوص تغییر نام و نام خانوادگی»

۱۳.  چه نام هایی قابل تغییر نمی باشد؟

برابر مقررات جاری اسامی و نام های معصومین نظیر: محمد، علی، حسن، حسین، فاطمه، زهرا غیر قابل تغییر می باشند.

۱۴.   انتخاب چه نام هایی ممنوع می باشد؟

مستند به قانون ممنوعیت به کار گیری اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه مصوب ۲۸/۹/۱۳۷۵ و آیین نامه اجرایی آن مصوب ۱۹/۲/۱۳۷۸ هیئت دولت، استفاده از اسامی بیگانه برای نامگذاری ممنوع می باشد.

۱۵.  در صورتی که نام مورد نظر در لیست نام های مورد تایید وجود نداشته باشد احراز مناسب بودن و یا نامناسب بودن آن با چه مرجعی است؟

۱.براساس مصوبه شماره ۵۷۸/۱ سال ۱۳۸۷ شورای عالی ثبت احوال مرجع رسیدگی به نام های جدید و نوساخته کمیته مشورتی نام سازمان ثبت احوال مرکب از اساتید دانشگاه ها و اعضای فرهنگستان زبان و ادب فارسی می باشد.جهت درخواست و پیشنهاد بررسی نام خود به سامانه انتخاب نام در بخش خدمات الکترونیکی پورتال سازمان ثبت احول در لینک زیر مراجعه و درخواست خود را به همراه اطلاعات تکمیلی ( مشخصات شناسنامه ای پدر و مادر نوزاد) مورد نظر ثبت نموده و منتظر دریافت نظر کارشناسی از طریق تماس سازمان باشید.

https://www.sabteahval.ir/Default.aspx?tabid=۵۹۳۹

۱۶.  چنانچه درخواست تغییر نام افراد مورد موافقت سازمان ثبت احوال قرار نگیرد به چه مرجعی باید مراجعه کرد؟

جواب: چنانچه درخواست تغییر نام افراد مورد موافقت سازمان ثبت احوال قرار نگیرد می باید مراتب کتباً به متقاضیان ابلاغ شود تا ایشان به مراجع قضایی مراجعه و درخواست تغییر نام خود را از آن مرجع با عنایت به مخالفت سازمان ثبت احوال بنمایند.

۱۷.   برای مشاهده ی مجموعه نام ها به کجا مراجعه کنیم؟

جواب: برای مشاهده نام ها همراه با معانی و آوا نگاری آنها می توانید به سایت ثبت احوال به نشانی www.sabteahval.irمراجعه کنید.

۱۸.  آیا پدر بدون تغییر نام خانوادگی خود، می تواند درخواست تغییر نام خانوادگی فرزندش را بنماید؟

برابر تبصره ماده ۴۱ قانون ثبت احوال نام خانوادگی فرزند همان نام خانوادگی پدر می باشد فلذا چنانچه نام خانوادگی پدری قابل تغییر باشد. ابتدا می بایستی پدر نسبت به تغییر نام خانوادگی خود اقدام و سپس بعد از تغییر نام خانوادگی نسبت به ارائه درخواست درخصوص فرزندان زیر ۱۸ سال خود عمل نماید.

۱۹.   آیا یک فرد چند بار می تواند نسبت به تغییر نام خانوادگی خود اقدام نماید؟

در صورت نامناسب بودن نام خانوادگی برابر بند ۶ دستورالعمل تغییر نام خانوادگی هر کس می تواند پس از رسیدن به سن قانونی (۱۸ سال تمام) با رعایت مقررات از طریق انتخاب واژه بلامعارض یا با اخذ اجازه از دارنده حق تقدم برای یک بار تغییر دهد.

۲۰.  در چه مواردی می توان نسبت به حذف پیشوند یا پسوند نام خانوادگی اقدام نمود؟

در موارد ذیل اشخاص می توانند به شرط مناسب بودن بخش باقیمانده نسبت به حذف پیشوند یا پسوند نام خانوادگی خود اقدام نمایند:

الف) نام خانوادگی ترکیبی از یک واژه مناسب به همراه نام محل نامناسب باشد. مثل: کاظمی گوشلان.

ب) نام خانوادگی ترکیبی از یک واژه و نام یک ایل باشد. مثل: احمدی قشقایی.

ج) نام خانوادگی ترکیبی از یک واژه و نام یکی از مشاغل باشد. مثل: قاسمی چایچی.

د) نام خانوادگی ترکیبی از یک واژه و نام یکی از رنگ ها باشد. مثل: سبز علی پور.

هـ) نام خانوادگی ترکیبی از یک واژه و نام یک حیوان باشد. مثل: شیر محمدی.

و) نام خانوادگی ترکیبی از یک واژه و نام یک شیء باشد. مثل: احمدی آیینه.